.:: KURS PROGRAMOWANIA W JĘZYKU PYTHON ::.




- Komentarze


Plik programu w języku Python zawiera ciąg poleceń do wykonania przez interpreter, zapisanych zgodnie ze składnią języka. Obok poleceń mogą znajdować się w nim również komentarze, opisujące cel lub sposób działania programu lub jego części. Komentarze w języku Python poprzedzamy znakiem "-" (sharp). Zacznijmy nasz program od komentarza - napiszmy:


#To jest mój pierwszy program w języku Python


i wciśnijmy klawisz Enter. IDLE automatycznie oznacza komentarze kolorem czerwonym.
Komentarze mogą występować w dowolnej linii programu w Pythonie: cokolwiek pojawia się za znakiem "#" traktowane jest jako komentarz, aż do końca linii.
W kolejnej linii wpiszmy:


"Witaj świecie!"


i wciśnijmy klawisz Enter. IDLE automatycznie oznacza napisy kolorem zielonym.



- Uruchamianie programu


W celu uruchomienia programu wybieramy z menu "Run" polecenie Run Module (lub wciskamy klawisz F5). Po chwili nasz program zostanie uruchomiony. Efekt jego działania pojawi się w oknie trybu interaktywnego, a wygląda następująco:


>>> ================================ RESTART =====================
>>> 
>>>


W trybie interaktywnym interpreter Pythona zwraca na ekran rezultat każdego przetwarzanego wyrażenia. Kiedy uruchomiony jest program, tak się jednak nie dzieje. Dlatego, mimo iż w drugiej linii programu znajduje się napis "Witaj świecie!", w oknie trybu interaktywnego nie został on wyświetlony.



- Wyświetlanie danych


Aby wyświetlać napisy dowolnej treści z programu w Pythonie, należy posłużyć się instrukcją "print". Przejdźmy do okna z naszym programem "prog1.py" i dopiszmy print przed napisem "Witaj świecie!". Otrzymamy:


- To jest mój pierwszy program w języku Python
print "Witaj świecie!"


Słowo "print" należy do nazw zastrzeżonych języka Python i wyświetlane jest przez IDLEa na pomarańczowo.Uruchommy program klawiszem F5. W oknie trybu interaktywnego powinniśmy zobaczyć:


>>> ================================ RESTART ======================
>>> 
Witaj świecie!
>>>



- Znaki sterujące


Tekst przeznaczony do wyświetlenia może zawierać specjalne znaki sterujące. Jednym z takich znaków jest tabulator zapisywany kombinacją znaków "\t". Przejdźmy do okna z programem "prog1.py" i zmieńmy linię


print "Witaj świecie!"


na:


print "\tWitaj świecie!"


Po uruchomieniu programu klawiszem F5, w oknie trybu interaktywnego powinniśmy zobaczyć:


>>> ================================ RESTART ==============================
>>> 
      Witaj świecie!
>>>


Innym znakiem sterującym jest znak końca linii oznaczany "\n". Przejdźmy do okna z programem "prog1.py” i zmieńmy linię


print "\tWitaj świecie!"


na:


print "\tWitaj\nświecie!"


Po uruchomieniu programu klawiszem F5, w oknie trybu interaktywnego powinniśmy zobaczyć:


>>> ================================ RESTART ==============================
>>> 
      Witaj
świecie!
>>>



- Wprowadzanie danych


Wiemy już, jak program może cokolwiek wyświetlać użytkownikowi. Teraz dowiemy się, jak wprowadzać dane od użytkownika do programu.
Przejdźmy do okna z programem "prog1.py" i zapiszmy go pod nową nazwą "prog2.py" wybierając z menu "File" polecenie "Save As".
Zmieńmy pierwszą linię programu na:


- To już mój drugi program w języku Python


Następnie usuńmy drugą linię programu (print "\tWitaj\nświecie!"). Do wprowadzania danych od użytkownika służy wbudowana funkcja "raw_input".
Dopiszmy więc do programu następujące dwie linie:


imie = raw_input("Jak masz na imię: ")   
print "Witaj",imie,"!"


Po uruchomieniu programu klawiszem F5, w oknie trybu interaktywnego powinniśmy zobaczyć:


>>> ================================ RESTART =============================
>>> 
Jak masz na imię?


W tym momencie program oczekuje na podanie przez nas swojego imienia (i potwierdzenia go Enterem). Jeżeli je tu wpiszemy, zobaczymy ciąg dalszy:


Jak masz na imię: Adam
Witaj Adam !
>>>



- Program na obliczenie sumy dwóch liczb


Przejdźmy do okna z programem "prog2.py" i zapiszmy go pod nową nazwą "suma.py".
Usuńmy wszystkie linie programu wciskając kombinację klawiszy "CTRL+A", a następnie klawisz "DELETE".
Spróbujmy teraz napisać samodzielnie program, który wczyta od użytkownika dwie liczby całkowite, a następnie wyświetli ich sumę.
Prawidłowe rozwiązanie znajduje się poniżej:


- Ten program liczy sumę dwóch liczb całkowitych
x = raw_input("Podaj pierwszą z dwóch liczb: ")  
y = raw_input("Podaj drugą z dwóch liczb: ")  
print "Suma liczb",x,"i",y,"wynosi:",int(x)+int(y)


Po uruchomieniu programu klawiszem F5, w oknie trybu interaktywnego powinniśmy zobaczyć:


>>> ================================ RESTART =============================
>>> 
Podaj pierwszą z dwóch liczb: 4
Podaj drugą z dwóch liczb: 3
Suma liczb 4 i 3 wynosi: 7
>>>


Konieczność konwersji wprowadzanych danych (przy pomocy funkcji int), wynika stąd iż funkcja raw_input zwraca tekst wpisany przez użytkownika, a nie jego wartość liczbową.
Bez konwersji, program działał by nieprawidłowo:


>>> ================================ RESTART ==============================
>>> 
Podaj pierwszą z dwóch liczb: 4
Podaj drugą z dwóch liczb: 3
Suma liczb 4 i 3 wynosi: 43
>>>



- Ćwiczenia kontrolne


I. Napisz program "powiel.py", który wczyta od użytkownika pewien napis, a następnie wyświetli 50 kopii tego napisu, każda w osobnej linii.

II. Napisz program "pole_tr.py", który obliczy pole trójkąta, pod warunkiem że użytkownik poda wysokość i długość podstawy tego trójkąta.

III. Napisz program "odsetki.py", który obliczy stan konta za N lat, gdzie stan początkowy konta wynosi SPK, a stopa oprocentowania P % rocznie (obowiązuje roczna kapitalizacja odsetek). N, SPK i P podaje użytkownik programu.




-- back